Frågan är då hur gammelmedia tänker i sin offensiv. Är det verkligen smart att publicera journalistik som vilken bloggare som helst kan skriva? Skulle det inte vara smartare att vässa knivarna i lådan, kräva toppjournalistik som är vänd och vriden på, skådad ur alla vinklar, underbyggd med källor, välskriven och rent av proffsig. Vore det inte vara smartare att skilja sig från mängden genom att höja sig över den än att sänka sig till dess nivå och skrika sig hes om att man inte tjänar några pengar på att göra som man brukar?
Likadant gör skivbolagen. De vill sälja skivor, men ingen vill betala 150 spänn för en plastbit vars innehåll man kan ladda ner gratis eller köpa för 90 spänn på iTunes eller annan digital musikhandel. Kanske en och annan lastbilschaufför, men ingen annan.
Om man inte kan göra som man brukar, måste man inte tänka om då? Hitta sin nya plats i ett föränderligt samhälle och göra sig viktig där. Se på exempelvis Alfa Laval. Förr i tiden tillverkade de spenkoppor, nu gör de värmeväxlare.
Exempel på bra journalistik och exempel på dålig sådan finns här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar