fredag 7 augusti 2009

Om bitterhet

Jag är bitter, på hela mitt arbetsfält. Riktigt bitter. Först säger de till mig att jag måste ha utbildning för att kunna få en anställning. Så jag skaffade mig en utbildning. Glad i hågen över mina bra betyg och kunskaper gav jag mig ut på arbetsmarknaden i höstas. Mitt i finanskris och anställningsstopp. Det ät väl fine, men så kommer det till erfarenhetsfrågan. Jag trodde, i min enfald, att med en utbildning skulle man kunna få jobb inom olika verksamheter och var sugen på att testa något nytt, använda mina kunskaper och få nya erfarenheter. Men det är fan inte lätt. Man vill inte anställa någon som inte har någon erfarenhet, eller någon utan utbildning. Så frågan är hur man ska få erfarenheten, när liksom!? Nu har jag jobbat med samma sak som jag gjorde innan jag pluggade. Lite fler arbetsuppgifter och lite mer i lönekuvertet, men annars samma sak. Jag trampar vatten i stiltje.
Nu är jag varslad. Ibland, korta stunder så blir det en klump i magen på grund av det. Inte så mycket för att jag är ledsen över det. Kanske lite oroad, men mest bitter. Det är en avskyvärd känsla.

Inga kommentarer: