fredag 11 september 2009

Öppet brev till alla Sveriges fotgängare, men i synnerhet de i Lund.

Kära ni.

Det finns en regel som säger att om ni kastar er ut på ett övergångsställe och jag kör på er, så är det mitt fel. Så säger lagen. Därför undrar jag nu, hur mycket är ert liv och mitt tålamod värt för er del?

För egen del så ser jag mig om, först till vänster, sedan till höger och sedan till vänster igen, innan jag ger mig ut i gatan. För även om jag vet att det är bilförarens fel om han/hon kör på mig, så vill jag helst av allt undvika att bli påkörd. Men det är ju jag, och uppenbarligen så är ju inte alla som jag.

Idag har jag vid flera tillfällen sett folk stå vid övergångsstället och vänta, och vänta, ungefär tills jag låter nummerplåten passera det vita. Då går de rakt ut i gatan. Kära ni. Skulle det inte vara lite smartare att gå innan bilen är så himla nära? Om ni går när jag är 80 meter bort, så hinner ni kanske över så långt att jag inte behöver stanna, utan kanske bara släppa lite på gasen. Det skulle ju till och med gynna miljön, och det är ju himla sexigt just nu.

Jag har också sett en kvinna (jag skulle tro att det var en mamma) med (sina?) två barn gå rakt ut i vägen på ett övergångsställe, utan att ens titta åt mitt håll när jag kom körandes. Ni som är mammor säger att ni skulle skydda era barn med alla medel ni kan, vissa går till och med så långt att de säger att de skulle kunna mörda för sina barn. Jag är ju inte mamma själv, så detta kan vara en dum fråga. Men vore det inte smidigare för hela familjen om ni lär era barn lite trafikvett istället? Som till exempel att man ska titta först till vänster, sedan till höger och sedan till vänster igen, innan man går över gatan. Även på enkelriktade gator, i synnerhet i Lund där trafikreglerna inte gäller för cyklister och utbytesstudenter. Trafikvett vs. Mord.

Vad säger ni?

Med vänliga hälsningar,
Emma

Inga kommentarer: