torsdag 18 februari 2010

Om beroende

Idag har ämnet beroende tagits upp i en liten hörna av internet. Oneklingen intressant.

Man undrar vad skillnaden på bokberoende och datorspelsdito är. Egentligen ingen, tycker jag, men jag vet att de bemöts på väldigt olika sätt. Mest tror jag att det är grundat i att "smarta barn läser mycket" och "barn som spelar mycket datorspel blir introverta". Föräldrar vill ha smarta barn, inte introverta.

Sen att man i spel som WoW bygger upp ett globalt nätverk, skriver på engelska över en chat med folk från hela världen, organiserar och tänker både strategi och taktik, det är det ingen som riktigt tänker på.

En eloge ska i sammanhanget ges till min kusins sambo Maria. Hennes barn ville spela WoW, då fick de först visa henne vad det gick ut på, hur det fungerade och så vidare, innan de fick lov att spela. Bra gjort, tycker jag!

1 kommentar:

Malin Å sa...

Tycker jag låter som en förnuftig mor!